Teknologian oppimisympäristöt

Tulevaisuuden teknologiat tutuksi

Uuden teknologian opetusta pilotoidaan pajaopetuksen kautta. Esedu on rakentanut tarkoitukseen soveltuvat tilat uuden teknologian oppimisympäristöjä varten. Pajatilat on varusteltu välineillä, joita uuden teknologian oppimiseen tarvitaan. Tällaisia uuden teknologian varusteita ja laitteita ovat muun muassa 3D-tulostimet, robotiikka, automaatio sekä erilaiset ohjelmistot ja sähköiset oppimisympäristöt.

3D-oppimisympäristö

Meille on hankittu seitsemän kappaletta 3D-tulostimia. Tulostimista kaksi on suljetun rakenteen ja neljä avoimen rakenteen tulostimia. Yksi tulostimista on monitoiminen laite, jolla on mahdollisuus tulostamisen lisäksi muun muassa polttaa laserilla puuhun tekstiä tai kuvaa.

3D-tulostimien lisäksi meille on hankittu laadukas 3D-käsiskanneri, jolla pystytään mallintamaan aivan pienistä kohteista hyvinkin isoihin kohteisiin laadukkaalla jäljellä.

Tulostimien ja skannerin mukana tulleiden ohjelmistojen lisäksi meillä on käytössä kaksi erilaista mallinnusohjelmaa, joiden avulla pystytään hyödyntämään käytössä olevaa laitteistoa tehokkaammin.

 

3D-tulostamisen toimipiste on Raviradantie 8-10, ja vastuuhenkilöinä toimivat Tommi Väisänen ja Tommi Laitinen.

Pieksämäellä metallin uuden teknologian työpajassa Kuusitiellä, vastuuopettajina Matti Suihkonen ja Jussi Luukkonen.

Tulevaisuuden työtehtäviä 3D-osaajille:

  • Laiteiden käyttöönotto ja tukitoiminnot
  • Laiteiden huolto
  • Materiaalien tunteminen
  • 3D-kopiointi ja tulostustoiminnot
  • Skannaustoiminnot
  • 3D-mallinnus

Robotiikan oppimisympäristö

Robotiikka on jaettu Esedulla teollisuus- ja pienoisrobotiikkaan, joista teollisuusrobotiikan osaaminen meillä liittyy vahvasti kappaletavara-automaatioon. Esedulle hankittu teollisuusrobotti on osa kappaletavaralinjastoa.

Pienrobotiikassa tarjolla on legorobotteja sekä quadrokoptereita. Legorobottien avuksi on hankittu erilaisia antureita, lisäsarjoja ja valmiita opintokokonaisuuksia. Nämä takaavat sen, että robotiikan ja anturitekniikan opetus on tehokasta ja mielenkiintoista.

 

Automaation ja robotiikan oppimisympäristö sijaitsee Raviradantie 8-10. Vastuuhenkilöinä toimivat Esa Lehkonen ja Arto Rahikainen.

Pieksämäellä pienrobotiikkaa Kuusitiellä, vastaavat opettajat Ilkka Jantunen ja Jussi Luukkonen.

Tulevaisuuden työtehtäviä robotiikkaosaajille:

  • Ohjelmointi ja anturitekniikka (Lego)
  • Ilmavalokuvaus ja videointi
  • 3D-mallinnus kuvauskopterin avulla
  • Teollisuuden robotiikka (asennus, huolto, korjaus ja ohjelmointi)

Automaation ja turvatekniikan oppimisympäristö

Automaatio on jakautunut meillä teollisuusautomaation ja kiinteistöautomaation (turvatekniikka ja kotiautomaatio) palveluihin.

Teollisuusautomaation oppimisympäristön muodostaa kappaletavaralinjasto, jonka osia ovat varsinainen kuljetuslinjasto sekä meille hankittu teollisuusrobotti. Linjaston ominaisuuksia ovat mm. mahdollisuus harjoitella konenäköä sekä RFID-koodeja kappaleiden linjastossa tapahtuvaan prosessointiin. Teollisuusrobotti voidaan ohjelmoida tekemään itsenäistä kokoonpanotyötä.

Kiinteistöautomaatio jakautuu varsinaiseen automaatiotekniikkaan ja siihen omana osanaan liittyvään turvatekniikkaan.
Kiinteistöautomaation harjoittelua varten hankimme niin sanotun Demolankun ja mittaussalkun. Näihin liittyy myös valvomo-ohjelmisto. Demolankun avulla voimme harjoitella suurkiinteistöjen automaation toimintaa ja rakentaa vaikka ilmastointikonehuonetta vastaava automaatiojärjestelmä. Mittaussalkun avulla voimme harjoitella erilaisia kiinteistön ilmanlaatuun liittyviä toimintoja.

Turvatekniikan oppimisympäristön hankinnat käsittävät paloilmoitus-, rikosilmoitus-, kameravalvonta- ja kulunvalvontajärjestelmät. Näiden avulla voimme harjoitella teollisuus- tai kauppakeskuskiinteistöjen laajuisten järjestelmien asennus, huolto ja käyttötoimenpiteitä.

Kotiautomaation harjoitteluympäristöissä päädyimme KNX-järjestelmään. Kyseessä on kansainvälinen kiinteistöautomaatiostandardi, joka on yleisesti käytössä sekä julkisissa rakennuksissa, että liikekiinteistöissä. KNX on saavuttanut Suomessa johtavan aseman myös hyvin varusteltujen kotien automaatioratkaisuissa. KNX-oppimisympäristössä päädyimme hajautettuun ratkaisuun. Kotiautomaatioratkaisuja voi harjoitella useammassa asennusharjoittelutilassa tai vaihtoehtoisesti harjoittelusalkulla. Salkku antaa mahdollisuuden esitellä ja harjoitella järjestelmää myös oppilaitoksen ulkopuolella.

 

Automaation ja robotiikan oppimisympäristö sijaitsee Raviradantie 8-10. Vastuuhenkilöinä toimivat Esa Lehkonen ja Arto Rahikainen.

Tulevaisuuden työtehtäviä automaation ja turvatekniikan osaajille:

  • teollisuuden automatiikka (asennus, huolto, korjaus ja ohjelmointi)
  • kiinteistöjärjestelmien urakointi ja asennus
  • kiinteistöjärjestelmien ohjelmointi ja käyttöönottotyöt
  • kiinteistöautomatiikan valvonta ja huoltotyöt
  • kiinteistöhuolto ja vartiointityöt

Simulaatio- ja eLearning-oppimisympäristö

Sähkötekniikan e-Learning paketeilla saamme teoriaopetukseen aivan uudenlaisen työvälineen. eLearning on uusi tehokas menetelmä perinteisen opetuksen tueksi. Oppimista voidaan testata ja seurata. Opiskelija voi aina palata teoriaopintoihin, kun tuntee kertauksen tarvetta.

Elektroniikan osalta käytössä on ohjelmisto, jonka avulla voi harjoitella komponenttien ominaisuuksista isompien kokonaisuuksien toimintaan saakka. Simulaatio-ohjelman edut ovat huomattavat verrattuna elektroniikan komponenttivaraston ja erilaisten mittalaitteiden ylläpitämiseen.

Kiinteistöautomaation valvontaohjelmistolla voi harjoitella simuloidusti eri vikatilanteiden vaikutusta koko järjestelmän toimintaan.

 

Turvatekniikan piste sijaitsee Raviradantie 8-10. Vastuuhenkilöinä toimivat alustavasti Esa Lehkonen ja Marjuska Falck.

Mahdollisuudet työelämässä:

Simulaatio- ja eLearning -oppimisympäristöt edesauttavat opiskelijoita käyttämään koulumaailmassa ja työelämässä yleistymässä olevia tietotekniikkaympäristöjä.

Jaa sivu