25.5.2016

Datanomit oppii projektien avulla

Datanomiopettajat ovat uudistaneet opetusta tänä lukuvuonna aiempaa projektilähtöisemmäksi. Tällä hetkellä kaikki opetus tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnossa on projektiluontoista.

Taustalla uudistuksessa ovat uudet opetussuunnitelmat, joissa keskiössä on osaamisperusteisuus. Uusien opetussuunnitelmien myötä opetuksen valinnaisuus ja joustavuus on korostunut. Opiskelijat pääsevät itse valitsemaan aiheet omiin projekteihinsa. Aiheita löytyy opettajien valmistelemista projektiaihioista, mutta projekteja satelee opiskelijoille myös työelämän puolelta.
”Ohjaamme opettajien kanssa opiskelijoita valitsemaan itselleen tarpeeksi haastavan projektin, jotta opiskelija hyötyy siitä mahdollisimman paljon. Päättävien ryhmien työt ovat käytännössä aina työelämälähtöisiä.”, kertoo datanomiopettaja Tuomas Puro.

”Tällä hetkellä kaikki opiskelu tapahtuu projekteja tekemällä. Kuluneen lukuvuoden aikana ohjelmistotuotannon opiskelijoilla on ollut ainoastaan kuusi yhteistä opetuspäivää.”
Opettajien yhtenä tehtävänä on opiskelijoiden projektien ohjaaminen.
”Välillä pidämme spontaaneja opetustuokioita luokassa, jos useampi opiskelija painii saman ongelman kanssa.”

Opiskelijat esittelevät valmistuneet projektit toisilleen lukuvuoden aikana järjestettävissä seminaareissa. Toukokuisessa projektiseminaarissa nähtiin projekteja laidasta laitaan. Tulevat datanomit olivat kevään aikana valmistaneet erilaisia pelejä, viestiseiniä, kommenttijärjestelmiä, nettisivuja, äänestyssovelluksia, kuvagallerioita ja paljon muuta!
”Loppukevään seminaarissa pidettiin erinomaisia esityksiä ja projektien lopputuloksetkin olivat todella hyviä. Samalla näkyi se, että opiskelijat etenevät jokainen omaa tahtia. Eli jotkut saattavat olla pidemmällä kuin toiset, vaikka samaan aikaan opinnot aloitettiinkin.”

Yksi loppukevään seminaarissa esitetyistä töistä oli Observiksen pyynnöstä lähtenyt projekti Digitaalinen kaupunkiseikkailu-peliin liittyen.
”Opiskelijat pääsivät opiskelemaan tämän projektin myötä paljon uutta asiaa. Esimerkiksi tietokannat ja sql-kysely oli vielä uutta asiaa toisen vuoden opiskelijoille. Projektin edetessä on tullut muutamia lisätehtäviä, ja niitä työstämme tässä loppukevään aikana. Opiskelijat suorittavat projektin Observikselle työssäoppien, eli samalla projektista kertyy TOP-viikkoja.”

Projektiluontoinen opetustapa on selkeästi sekä opiskelijoiden että opettajien mieleen.
”Opiskelijat voivat itse valita aiempaa enemmän mitä haluavat opiskella. Projektien myötä opiskelijat pääsevät etenemään omalla vauhdilla ja sitä kautta motivaatio opiskeluja kohtaan paranee entisestään! On ollut hienoa huomata kuinka nuoret haluavat haastaa itsensä projektien myötä.”

Teksti: Marika Auvinen
Kuvat: Tuija Seppänen

Jaa sivu