20.11.2020

Esedun merkonomiopiskelijat mukana Hauenkita-liikeideakilpailun finaalissa

Liikeideakilpailu Hauenkita järjestettiin kolmatta kertaa 19.11. Hauenkita-kilpailussa on kolme sarjaa; yksi perusopetuksen yhdeksäsluokkalaisille, yksi toisen asteen opiskelijoille ja yksi kaikille avoin sarja. Kilpailun tavoitteena on suunnitella jokin realistinen tuote, palvelu tai tapahtuma Pieksämäelle. Tänä vuonna kilpailussa painotettiin liikeideoissa näkyvää kiertotaloutta ja vastuullista liiketoimintaa.

Pieksämäkeläiset ensimmäisen vuoden merkonomiopiskelijat Reetta Korpinen ja Laura Hämäläinen etenivät omalla liikeideallaan Hauenkidan finaaliin. Kokeilun halu oli suurin syy, miksi Korpinen ja Hämäläinen tarttuivat kilpailumahdollisuuteen. ”Tähän kilpailuun oli mielenkiintoista lähteä mukaan, kun saa itse suunnitella kaiken”, valottaa Korpinen kilpailuun mukaan lähtemisen syitä.

Korpisen ja Hämäläisen kilpailuun lähetetty liikeidea on eläinkahvila nimeltään HauMau, joka tarjoaa perinteisten kahvilapalveluiden lisäksi seuraa eläinystävistä. Opiskelijat kertovat, että ajatus syntyi nopeasti ja että heidän oli helppo alkaa työstämään ideaa eteenpäin, sillä he molemmat ovat alun alkaenkin eläinrakkaita. Eläinkahvila oli ensimmäinen liikeidea ja se tuntui ajatuksena niin hyvältä, ettei muita vaihtoehtoja edes mietitty.  Kun idea oli saatu, oli liikeidean kehittämisprosessi osallistujien mukaan yllättävän helppo. ”Oikeastaan ainoa vaikeus tällä matkalla oli se, kun ei pystytty yhdessä toteuttamaan asioita käytännön tasolla välimatkan vuoksi, kuten esimerkiksi mainosten tekoa.”

Eläinkahvila HauMau:n kehittäjät Korpinen ja Hämäläinen kertovat, että tämän vuoden Hauenkita-liikeideakilpailun teemat, kuten kiertotalous ja vastuullinen kulutus, otettiin huomioon esimerkiksi kahvilan sisutuksen suunnittelussa, jossa hyödynnetään kierrätettyjä tavaroita ja kalusteita. ”Teeman huomioon ottaminen kävi luonnostaan, sillä esimerkiksi itse kierrätän ja otan kestävän kehityksen huomioon omassa henkilökohtaisessakin elämässäni” Korpinen kertoo.

Päivää ennen finaalia osallistujien tunnelmat olivat ymmärrettävästi jännittävät, mutta odottavat. ”Ei olisi tähän prosessiin lähtiessä uskonut, että pääsemme finaaliin asti, joten onhan tämä nyt hienoa!”.

Opiskelijoita luotsaavan liiketalouden opettajan Tuomo Rytkösen mukaan Hauenkidan kaltaiset tapahtumat ja kilpailutoiminta ovat hyvä keino motivoida opiskelijoita yrittäjyyteen. ”Perinteisessä opetuksessa ei synny samanlaista innostusta, kuin mitä kilpailutoiminnan kautta ja olemme nyt esimerkiksi Hauenkidan kohdalla käyttäneet tähän kilpailuun osallistumiseen aikaa oppitunneilla.” Tänä vuonna esimerkiksi ensimmäisen vuoden merkonomiopiskelijoiden ryhmästä kilpailuun tuli neljä kilpailutyötä.

Rytkönen kertoo, että Hauenkidan kaltaisten kilpailujen tavoitteena on parhaimmillaan kasvattaa alueen elinvoimaa. ”Kilpailutoiminta tuo vielä lisää käytännönläheisyyttä opiskeluun”.

Kolmatta kertaa Pieksämäellä järjestetty Hauenkita-liikeideakilpailu ratkesi 19.11.2020 ja voiton toisen asteen opiskelijoiden sarjassa vei Pieksämäen Seurakuntaopiston opiskelijan yritysidea ”Maskito”.

Jaa sivu