13.9.2021

Lähihoitajaopiskelijat opiskelevat ohjaamista terveellisiin elämäntapoihin ja ravitsemukseen

Elokuun viimeisenä maanantaina Esedun Otavankadun toimipisteen aulassa kävi kuhina. Ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijat olivat perustaneet aulaan kolme pistettä, joihin kuka tahansa sai hakeutua kuulemaan tietoa terveellisestä ravitsemuksesta ja muusta ravintoon liittyvistä tärkeistä asioista.

Esedun sosiaali- ja terveysalan opettaja Anna-Kaisa Turpeinen kertoo kyseessä olevan harjoitus ja käytännön opintotehtävä tutkinnon osasta nimeltä ”Kasvun ja osallisuuden edistäminen”.
”Terveelliseen ravitsemukseen ohjaaminen on oleellinen osa lähihoitajan työtä ja on tärkeää, että opiskelijat saavat ohjaamisesta käytännön kokemusta jo kouluaikana”, Turpeinen korostaa.

Aiemmin opiskelijat ovat päässeet harjoittelemaan ravitsemuksen ohjausta esimerkiksi päiväkodeissa, mutta koronatilanteen vuoksi on suunnitelmia jouduttu pistämään hieman uusiksi.
”Opintojen alussa opiskelijoille voi olla jännittävää esimerkiksi jo pelkästään asiakkaiden kohtaaminen, joten jo siksikin käytännössä ohjaamisen harjoitteleminen on tärkeää”, kertoo Turpeinen. ”Näin opiskelijat oppivat esimerkiksi vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin.”

Otavankadun toimipisteen aulasta löytyneet pisteet oli suunniteltu ja toteutettu opiskelijoiden ryhmätöinä. Ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijat Venla Torniainen, Sara Kostet ja Sanna Aaltonen kertovat tällaisen työskentelyn olleen mukavaa vaihtelua. ”Ei ole tarvinnut pelkästään kirjoittaa vaan on saanut tehdä ryhmässä”, kertoo pähkinöiden syönnin hyödyistä kertoneella pisteellä mukana ollut Aaltonen.

”Jokainen sai ehdottaa ideaa ja teemaa pisteille. Annetuista ehdotuksista valittiin kolme mitkä toteutetaan ja koottiin sen perusteella ryhmät”, kertoo ruokahävikkiä käsittelevän pisteen yhtenä järjestäjänä ollut Kostet.
Kostet kertoo, että aulassa olleiden pisteiden suunnittelussa olennaista oli miettiä, miten saadaan herätettyä mielenkiinto ja kävijät tulemaan pisteelle ohjauksen pariin. ”Esimerkiksi meidän hävikkipisteellä oli huomiota herättämässä iso juliste ja aktivoivana osana pieni kysely sekä tietovisa.”

Aaltonen mainitsee oman ryhmänsä taktiikaksi kiinnostuksen herättämiseksi huomiota herättävät kuvat, sekä konkreettisen, opettavaisen tekemisen.
”Meidän pisteelle tulija sai itse esimerkiksi yrittää mitata pähkinöitä vaa’alle oikean määrän.”

Kaikki kolme opiskelijaa toteavat, että ravitsemustietous on hyödyllistä paitsi ohjauksellisesta näkökulmasta, myös henkilökohtaisessa elämässä.
”Minä olen tämän tutkinnon osan myötä alkanut jopa syömään enemmän kasviksia”, naurahtaa Torniainen.

Myös Kostet ja Aaltonen kertovat opintojen innostaneen omaan ruokailuun panostamiseen.
”Olen esimerkiksi oppinut miten monesta ruoka-aineesta voikaan saada proteiineja ja sen, mitä kaikkea energiajuomat voivatkaan pitää sisällään”, mainitsee Aaltonen.

Jaa sivu