27.4.2018

Merkonomit seikkailivat Mikkelissä

Merkonomiopiskelijat viettivät kaupan päivää tänä keväänä jo seitsemännen kerran. Liiketalouden opiskelijat mittelivät kaupan päivässä tänä vuonna omaan alaansa liittyvien rastitehtävien parissa.

Kaupan päivän perinne on jatkunut Esedulla jo pitkään. Päivän ohjelma toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
”Päivän tarkoituksena on lähentää opiskelijoiden, oppilaitoksen ja paikallisten yritysten välistä yhteistyötä.”, taustoittaa liiketalouden opettaja Mira Lahtinen tapahtumaa.

”Kaupan päivä liittyy opiskelijoilla tiiviisti heidän omiin opintoihinsa. Myynnin ammattitutkinnon opiskelijoilla tapahtuma linkittyi esimerkiksi tuoteneuvonnan opintoihin.”
Kaiken kaikkiaan kaupan päivän rastiradalle osallistui lähes 30 joukkuetta, ensimmäisen ja toisen vuoden liiketalouden perustutkinnon opiskelijoita, sekä myynnin ammattitutkinnon opiskelijat tapahtuman rastien pitäjinä.

Tämän kevään kaupan päivässä olivat mukana Carlson, Nykynainen, Sokos, kauppakeskus Stellan S-Market, Suomalainen kirjakauppa sekä Esedun oppisopimuspalvelut.
”Pelin parhaat tehtävät ovat sellaisia, jotka hyödyttävät sekä opiskelijoita että yrityksiä. Yritykset voivat saada selville esimerkiksi millaisista tuotteista nuoret ovat kiinnostuneita, tai nuoret saavat paremman käsityksen yrityksen tuotevalikoimista sekä siellä myytävistä brändeistä.”, kertoo Lahtinen.

Rastitehtävinä kilpailijoilla oli tänä vuonna mm. sopivan valmistujaislahjan etsintä, mallinuken asustaminen sekä tuotteiden tunnistaminen tuoksun perusteella. Lisäksi kilpailijoille ilmestyi yhdessä vaiheessa päivää salamarasti kilpailualustalle. Salamarastin tehtävänä oli selvittää hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksia kysymällä niitä joltain, joka ei osallistunut peliin.
”Opiskelijat tuottivat rastipisteillä esimerkiksi videoita, joilla perustelivat tehtävän vastaustaan. Pelin alustana käytettiin Seppo-sovellusta.”, Lahtinen kuvailee pelin toteutustapoja.

”Meidän pitämällä rastilla opiskelijoiden tuli valita Carlsonin tuotevalikoimasta nuorelle sopiva valmistujaislahja. Kun valinta oli tehty, joukkueen tuli videoida perustelut. Suosituimpia valmistujaislahjoja olivat kodinosaston tuotteet, sekä puhelin oli myös monen nuoren valinta.”, paljastivat myynnin ammattitutkinnon opiskelijat Petteri Toivanen ja Jintana Sillanpää.

Kilpailuun osallistuneet opiskelijat antoivat hyvää palautetta kaupan päivän sisällöstä. Toiminnallinen rastipeli oli liiketalouden opiskelijoiden mieleen.
”Oli kivaa, ja tehtävät olivat monipuolisia. Kilpailu oli mukavaa vaihtelua normaaliin koulupäivään, eikä tarvinnut istua sisätiloissa, vaan päästiin liikkumaan ja tutustumaan lisää yrityksiin.”

Entä, tuleeko kaupan päivään jatkoa myös ensi vuonna?
”Kaupan päivän tapahtuma jatkuu varmasti ensi vuonnakin, mutta sen muoto saattaa toki silloin olla eri kuin nyt”, vihjailee Lahtinen hieman tulevaa.

Kilpailun kuuden kärki:

  1. Pesukarhut 360p Anni Teittinen, Viivi Kuismala ja Tiia Multanen
  2. Löylymiehet 315p Casper Taipalinen, Sami Liimatainen ja Aake Kuoppala
  3. Tehotytöt 310p Riikka Matiskainen, Jonna Huopalainen ja Marie Semenius
  4. Työmyyrät 295p Joona Väisänen, Mikki Berry ja Veikka Kortelainen
  5. KilpikonnaTeam 295p Suvi Vuorikoski, Netta Haikarainen ja Anne Riuttamäki
  6. Flamingo 280p Neea Laitinen ja Jenna Petäjämäki

Kuvateksti: Joona Väisänen, Mikki Berry ja Veikka Kortelainen Mari Tenhusen ja Helena Ylikosken pitämällä rastilla. Tehtävänä oli tunnistaa kauppakeskus Stellan S-Marketin tuotteita tuoksun perusteella.

Teksti ja kuva: Marika Auvinen

 

Jaa sivu