30.9.2021

Tiedote: Hyvinvointi virtaa jälleen Esedulla

Hyvinvointivirtaa-tapahtuma on osa valtakunnallista ammatillisissa oppilaitoksissa vietettävää teemaviikkoa. Virallista valtakunnallista hyvinvoinninteemaviikkoa vietetään syksyisin. Tapahtumassa tuodaan monipuolisesti ja toiminnallisesti esille terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja. Hyvinvointivirtaa-tapahtuma järjestetään Esedulla Mikkelissä sekä Pieksämäellä.

Mikkelin tapahtumaviikko

Etelä-Savon ammattiopisto Esedun Mikkelin toimipisteissä järjestetään perinteinen Esedun opiskelijoiden hyvinvointitapahtuma Hyvinvointivirtaa lokakuun alussa. Tänä vuonna tapahtumaa uudistetaan ja tapahtuma jalkautuu Esedun eri toimipisteisiin, joissa jokaisessa tapahtumapäivässä on oma teemansa.

Hyvinvointi virtaa -tapahtuma alkaa maanantaina 4.10. Esedun Raviradantien toimipisteestä, jossa teemana on terveelliset elämäntavat ja harrastaminen. Mukana Raviradantien toimipisteen tapahtumaa ovat järjestämässä Esedun kanssa yhdessä Xamkin terveydenhoitajaopiskelijat, Etelä-Savon Liikunta, Savo Nature sekä partio.

Tapahtuma jatkuu tiistaina 5.10. Esedun Otavankadun toimipisteessä, jossa päivän pääteemana on mielen hyvinvointi, jaksaminen sekä ystävyys. Otavankadulla järjestetään tapahtumapäivän aikana hyvinvointimessut toimipisteen pääaulassa, jonne ovat tervetulleita opiskelijat sekä henkilökunta. Tiistaipäivän ohjelmaa ovat toteuttamassa Esedun kanssa yhdessä Ohjaamo Olkkari, oppilaitospastori, Viola ry sekä Esedun opiskeluhuollon toimijat.

Tapahtuma huipentuu keskiviikkona 6.10. Esedun Kinnarin toimipisteeseen, jossa päivän teemana on Selvänä olet symppis. Tapahtuman aikana opiskelijat ja henkilökunta pääsevät keskustelemaan sekä käsittelemään päihteettömyyteen liittyviä aiheita. Keskiviikkopäivää Esedun kanssa toteuttamassa Mikkelin kaupungin etsivä nuorisotyö.

Lisätietoja: opiskelijatoiminnan ohjaaja Sanna Airas puh. 040 724 5685

Pieksämäen tapahtumaviikko

Etelä-Savon ammattiopisto Esedu järjestää perinteisesti Pieksämäellä Hyvinvointivirtaa-tapahtumaviikon lokakuun ensimmäisellä viikolla (viikko 40). Tänä vuonna Esedu viettää viikkoa yhteistyössä STEP-koulutuksen kanssa. Oppilaitokset ovatkin kehitelleet viikon ajalle hyvän mielen ohjelmaa.

Viikon ajan STEP-koulutuksen Viikuna-ravintolassa sekä Esedun Keskuskatu 32:n ja Kuusitien toimipisteissä on tarjolla opiskelijoille ravinteikas aamupuuro. Lisäksi jokaisena arkiaamuna päivä käynnistyy yhteisellä taukoliikuntahetkellä Teamsin välityksellä. Viikon aikana molempien oppilaitosten opiskelijat saavat vieraita paikallisista toimijoista, sillä muun muassa Pieksämäen etsivä nuorisotyö sekä opiskeluhuolto vierailevat Esedun ja STEP-koulutuksen tiloissa tapaamassa opiskelijoita.

Pieksämäen etsivä nuorisotyö, kaupungin työpaja sekä Onni-hanke pop up -vierailut:

• ti 5.10. klo 11-12 Viikunan aulassa
  • ke 6.10. klo 10.00 & 10.15 Esedun Kuusitien toimipiste
  • ke 6.10. klo 11-12 Esedun Keskuskatu 32:n toimipiste

Opiskeluhuollon pop up piste

• ti 5.10. klo 11-12 Viikunan aulassa
  • to 7.10 klo 9-12 Esedun Keskuskatu 32:n toimipiste. Teemana hyvinvointi, mielenterveys- ja päihteet.

Esedun opiskelijat ovat suunnitelleet tapahtumaviikolle myös Amis tekee hyvää -teemalla erilaisia tempauksia, joilla haluavat jakaa hyvää mieltä eteenpäin.

Esedun Amis tekee hyvää -tempaukset Pieksämäellä:

• ma 4.10 klo 10-12 merkonomiopiskelijat auttavat ikäihmisiä Prismassa ostoksien tekemisessä ja pakkaamisessa
  • ti 5.10 klo 11-14 hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijat järjestävät ilmaisen hiustenleikkuun palvelutalo Abelin asukkaille
  • ti 5.10 ja to 7.10 klo 14-15 ravintola- ja catering-alan opiskelijat pitävät kahviota, jonka myyntituotot ohjataan suoraan taksvärkkikeräykseen
  • ke 6.10 klo 10-11 sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ulkoilevat yhdessä palvelutalo Abelin vanhusten kanssa
  • to 7.10 klo 9-12 Esedun Hiekanpään toimipisteessä autoalan ja sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijat järjestävät mahdollisuuden maksuttomaan renkaiden ilmanpaineiden mittaukseen sekä öljyn tarkistus. Tarjolla myös auton pesua (hinta 10€), jonka tuotto ohjataan taksvärkkikeräykseen.
  • To 7.10 klo 8.30-12 Esedun Hiekanpään toimipisteessä tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat opastavat tietokoneen käytössä sekä huoltavat niitä.

Lisätietoja: opiskelijatoiminnan ohjaaja Tuula Lindholm puh. 040 305 6669

Jaa sivu